نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
7345
-
الف
+

بزرگداشت استاد «محمدحسین سرآهنگ» در مشهد

بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد درگذشت استاد محمدحسین سرآهنگ موسیقی دان شهیر افغانستان در مشهد برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، بزرگداشت سی و هفتمین سالیاد درگذشت استاد محمد حسین سرآهنگ، سرتاج موسیقی شرق و از بزرگترین چهره های موسیقی کلاسیک افغانستان 18 جوزا(خرداد) از سوی مرکز مطالعات فرهنگ و ادبیات فارسی زبانان، موسسه فرهنگی درّ دری و بنیاد فرهنگی هنری امیرخسرو بلخی در مشهد برگزار شد. 

«محمد کاظم کاظمی» شاعر افغانستانی در این مراسم ضمن اشاره به پیشینه ورود موسیقی هند به افغانستان گفت: حدود یکصد و پنجاه سال پیش، عرصه موسیقی رسمی افغانستان با تحول بزرگی روبه‌رو شد و آن، کوچ یک گروه از اهالی موسیقی هندوستان به افغانستان بود.

وی افزود : این هنرمندان که به دعوت و درخواست امیر شیرعلی خان به افغانستان آمده بودند، سبک موسیقی کلاسیک هندوستان را در محافل رسمی افغانستان رایج ساختند و اثر این سبک تا کنون بر موسیقی کشور ما آشکار است.

این شاعر افغانستانی تصریح کرد: از این خاندان‌های موسیقی که دیگر اهل کشور افغانستان شده بودند هنرمندان بزرگی برخاستند و این سلسله تا کنون تداوم دارد. هنرمندانی چون استاد قاسم، استاد غلام‌حسین، استاد رحیم‌بخش، استاد موسی قاسمی، تا نسل بعدی همچون وحید قاسمی و شریف غزل از این جمله هستند.

کاظمی افزود: این سبک موسیقی به تدریج رنگ و بوی افغانستانی پیدا کرد و هنرمندانی آن را به کمال رساندند که بزرگ‌ترین آن‌ها استاد «محمد حسین سر آهنگ» است.

«کاظمی» در مورد القاب سرآهنگ گفت: بعضی از القابی که او در سفرهای هندوستان کسب کرده از این قبیل است: پروفیسور موسیقی، سرتاج موسیقی، بابای موسیقی، کوه موسیقی و شیر میدان موسیقی.

فارس در گزارشی از این مراسم نوشت: در این محفل جمعی از شاعران ایرانی و افغانستانی شعر خوانی داشتند و اجرای موسیقی کلاسیک افغانستان بخش دیگری از این مراسم بود.

در پیوند با این خبر بیشتر بخوانید : 

گذری بر موسیقی غنی افغانستان / سالگرد استاد محمد حسین سر آهنگ + کلیپ موسیقی

صفحه آواز خوانان موسیقی افغانستان آی فیلم 2

گذری بر موسیقی غنی افغانستان / آهنگی شاد از بشیر وفا

م ح /  ح ح

نظر شما
ارسال نظر